Over ons: wie we zijn en waarom we dit doen

 

EarlyWarningScan bv is een jonge organisatie met een missie: het ontwikkelen van een nieuwe methode voor het vroegtijdig opsporen van borstkanker. Vroege opsporing redt levens en kwaliteit van leven.

 

We zijn een maatschappelijk gedreven team van deskundigen, bestaande uit onderzoekers, technici en andere professionals die samen werken aan deze medische innovatie.
De ontwikkeling van de Early Warning Scan is gestart als een bottom-up burgerwetenschapsproject (zie kader onder aan de pagina), maar wordt inmiddels ondersteund door meerdere wetenschappers.

Hoewel we een besloten vennootschap zijn, werken we volgens de beginselen van social design (zie kader onder aan de pagina). Alle medewerkers werken in de eerste plaats om bij te dragen aan onze missie. Salarissen worden op dit moment niet betaald, alle bijdragen zijn vrijwillig. 

 

We bevinden ons in een proces om EarlyWarningScan bv. in te richten als sociale onderneming. Hiermee willen we borgen dat de missie voorop blijft staan en dat toekomstige winsten zoveel mogelijk binnen het bedrijf blijven om onze doelstellingen te kunnen realiseren.

Ons core team

Tom Sanders

Uitvinder en oprichter

Benjamin Jurg

Quality Manager

Patrick Peffer

Bedrijfskunde en ICT

Silvia Schouten

Externe contacten

Arnold Houwing

ICT

Rob Olde Dubbeling

Electronica

Govaert Borst

Programma management

Jurgen Aarts

Financieel adviseur

Wetenschappelijke adviesraad

Monique van Lier

Klinisch wetenschapper

Coen Hurkmans

Klinisch fysicus

Meike Nauta

AI Consultant

Sabine Siesling

Epidemioloog

Samenwerkingsverbanden

Velen leveren een bijdrage of hebben een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Early Warning Scan:

 

Wat is bottom-up burgerwetenschap?

Bottom-up burgerwetenschap betekent dat het initiatief vanuit burgers zelf komt, in plaats van vanuit professionele wetenschappers, universiteiten of overheden (top-down).

 

  • Burgers bepalen de onderzoeksvraag: ze onderzoeken iets dat voor hén relevant is, vaak in hun leefomgeving.

  • Gemeenschapsgericht: het gaat vaak om praktische problemen of zorgen (bijv. luchtkwaliteit, geluidsoverlast, biodiversiteit in de wijk).

  • Zelf organiseren en uitvoeren: burgers verzamelen zelf de data, ontwikkelen soms hun eigen meetinstrumenten en delen de resultaten.

  • Doelgericht: vaak bedoeld om bewustwording te vergroten of invloed uit te oefenen op beleid en besluitvorming.

Wat is social design?

Social design is een ontwerpbenadering waarbij de nadruk ligt op het verbeteren van maatschappelijke vraagstukken en menselijke interacties in plaats van alleen op esthetiek, technologie of commercieel succes. Het draait dus niet om “mooie dingen maken”, maar om ontwerpen voor sociale impact.

 

  • Ontwerpen mét en vóór mensen, vaak samen met de doelgroep.

  • Inspelen op complexe sociale thema’s, zoals inclusie, duurzaamheid, gezondheid, ongelijkheid of gemeenschapsvorming.

  • Processen en systemen herontwerpen (niet alleen producten of diensten).

  • Creativiteit gebruiken om nieuwe manieren van samenwerken, communiceren of samenleven te stimuleren.